BÖNOR & LINSER

Att äta baljväxter som bönor och linser gör gott inte bara för plånboken utan också för kropp, själ och klimat. Byter du ut en måltid med kött till en vegetarisk måltid har du mer än halverat den måltidens klimatpåverkan. Baljväxter är proteinrika, innehåller mycket fibrer, vitaminer och mineraler. De långsamma kolhydraterna hjälper till att hålla blodsockret på en bra nivå samtidigt som mättnadskänslan håller i sig.

 

SKÖNA BÖNOR OCH LÄCKRA LINSER

GULA OCH RÖDA LINSER

Ingen blötläggning. 1 del linser kokas i 3 delar lätt saltat vatten i 10–15 minuter. De kan också tillsättas direkt i soppan eller grytan.

GRÖNA LINSER

mår bra av att blötläggas i 2–3 timmar innan kokningen. Koka 1 del linser med 3 delar lätt saltat vatten i 20 minuter. Har du inte tid att blötlägga linserna kan du koka dem i 30 minuter.

MUNGBÖNOR

Kokas i 20–30 minuter i 3 delar vatten till 1 del mungbönor. Utmärkta att grodda. Använd i asiatiska recept, mosa och blanda till biffar eller marinera i lite balsamvinäger och olivolja.

ADZUKIBÖNOR

Kokas i 20-40 minuter och har en mild sötma och nötaktig smak. Används gärna i söta rätter i Asien.

BLACK EYE-BÖNOR

Anses som en lyckosam liten böna och äts därför gärna på nyårsdagen för att man ska få tur under det kommande året. Blötlägg black-eye bönorna i ca 8-10 h, och koka sedan i 20-30 min.

BORLOTTIBÖNOR

Vackert rosaspräcklig liten böna som färsk och torkad. Under kokningen blir de ljusbruna men lika goda. Passar till det mesta! Kokas i 40 minuter.

BONDBÖNOR

En av de största bönorna och har ätits i Sverige sedan hundratals år. Skalet kan vara segt och läderartat men kan knäppas av på samma sätt som när man skalar sötmandel. Kokas i 1–1,5 timme. Passar perfekt i matiga sallader.

FAVABÖNOR

Klassisk böna i Mellanöstern och Nordafrika där den äts i rätter som foul moudammas. Foul moudammas är kokta favabönor, lök, citron och olja. Bönorna mosas ofta lätt så att rätten blir simmig. Finns som färdigrätt med olika kryddningar och i Egypten äts rätten gärna med ett ägg på toppen. Kokas i 40 minuter.

KIDNEYBÖNOR

En av de vanligaste bönorna och en stapelvara i många hem. Kokas i 40 minuter. Används i sallader men de är också goda att mixa tillsammans med lite vitlök och spiskummin till ett bredbart pålägg.

KIKÄRTOR

Klassisk liten ärta som används i soppor, mixad i dipp som hummus tahina, mosad i biffar eller bara som den är tillsammans med lite spiskummin. Fantastiskt goda att blötlägga och sedan rosta i ugnen i 175 grader i en timme. Kikärtor gillar kryddor som salt, spiskummin, chili och paprika. Koktiden är 60 minuter och de behåller formen fint under kokningen.

SOJABÖNOR

Hårdkokt liten rackare som behöver 1–1,5 timme i kastrullen innan den är klar. Proteinrik och ett utmärkt alternativ i alla vegetariska rätter.

SVARTA BÖNOR

Stapelvara i Mexiko där bönorna ofta äts tillsammans med ris. Färgar av sig på ljusare ingredienser så det är ingen bra idé att koka vita och svarta bönor tillsammans. Kokas i 50 minuter.

VITA BÖNOR

Tänker man på vita bönor är steget inte långt till en tomatsås men de är också goda i sallader, mixade till en dipp eller i soppor. Kokas i 30–40 minuter.

TILLAGNING

  • blötläggning

    Nästan alla baljväxter behöver blötläggas innan de kokas. Blötlägg i kallt vatten och låt gärna bönorna stå svalt under blötläggningen så att de inte börjar jäsa. Alla bönor och linser, utom röda och gula linser, ska blötläggas i 12–18 timmar i kallt, lätt saltat vatten innan de kokas. När blötläggningen är klar bör du hälla bort blötläggningsvattnet och koka bönorna i nytt friskt vatten.

  • koktider

    Bönor ska kokas tills de är mjuka men inte mosiga. Koktiden kan variera beroende på bönans ålder och hur den har förvarats, men en tumregel är att ju större bönan är desto längre är koktiden.

 
 

SEVANS MEZE

Sevans sortiment är sprängfyllt med spännande smaker, härliga röror och prisbelönt falafel. Här hittar du allt för att ställa till med både vardag och fest!