Sevan lanserar falafel i ny, innovativ förpackning

Vego i hållbar förpackning – Sevans falafel, först på marknaden att byta plasttråg mot mer hållbar påse.

Sevan satsar på förpackningsutveckling och lanserar nu sin falafel i nytt emballage. Det tidigare plasttråget byts ut mot påse. Genom förpackningsbytet minskas mängden plast med 60% och den totala mängden förpackningsmaterial med 78%. Distributionskedjan effektiviseras då fyllnadsgraden ökar samtidigt som transporterna till fabrik reduceras.

Sevan är ett bolag under tillväxt och har under de senaste åren gjort stora investeringar, bland annat genom anläggandet av en ny, toppmodern fabrik i Rosersberg, norr om Stockholm. Med nya produktions- och förpackningslinjer har kapaciteten mångdubblats och i fabriken hanteras dagligen flera ton baljväxter som blir till silkeslen hummus eller krispig falafel.

– Efter flera år av kraftig tillväxt för vårt färska och frysta sortiment, känns det fantastiskt att äntligen ha flyttat till nya, moderna produktionslokaler med plats för lab och provkök. Med nya maskininvesteringar kan vi nu erbjuda våra kunder ännu fler och mer hållbara förpackningsalternativ, både för konsument- och foodservicemarknaden, säger Elin Ingves Pyk, VD på Sevan AB.

Den nya falafelförpackningen finns i butik från vecka 11 och kommer säljas hos Coop. En påse innehåller 200 g och rekommenderat konsumentpris är 27:90 kr. I produktserien ingår totalt fyra olika smaker, varav Falafel Original är först ut att lanseras på den svenska marknaden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *